Soudruh Husek, soudruh Jirásko… a režisér Svoboda

1. 06. 2015 9:33:20
Tedy, on jako režisér a Eva Kantůrková jako scénáristka třídílného Jana Husa, odvysílaného v uplynulých dnech Českou televizí.

Už o víkendu jsem zaznamenal nadšené reakce diváků na toto televizní drama. Někteří dokonce chválili autory za parabolu dnešní doby. Dění na obrazovce jim připadalo jako trefná a snad i záměrná alegorie politiky ČR, politiky EU, politiky USA. Kupodivu ne politiky například Ruska. Ale to je jedno. Viděli to tak, tudíž tomu tak jistě bylo. Domnívám se, že možná měli pravdu. Místy jsem měl pocit, že se právě o to autoři snaží. Plus o vytvoření co nejhnusnějšího obrazu katolické církve. To se ale dalo čekat.

A proč jsem do titulku použil drobnou citaci z Černých baronů? Poněvadž ve světle zpracování tématu a poté i reakcí si dovolím tvrdit, že veliká síla diváků dostala inscenaci do povědomí jako historickou pravdu. Stejně, jako kvůli nadšené činnosti Zdeňka Nejedlého verzi Aloise Jiráska a následně i Otakara Vávry. Tedy něco, co s historickou realitou nemá místy nic společného.

Ostatně, tvůrci na konci třetího dílu přiznávají, že dílo není popisem historické reality. Zřejmě ale spíš nechce být, neboť autoři tvrdí, že z kostnického koncilu se doklady o průběhu procesu nezachovaly. Takže paní Kantůrková i pan Svoboda čerpali prý primárně z pamětí Husova přítele a podporovatele Petra z Mladoňovic. Jenže, průběh procesu je znám a doložen dostatečně. Ovšem fakta hovoří v řadě případů jinak, než autoři inscenace.

Otázkou je, zda mám a chci rozebírat veškeré historické lapsy, kterých se dopustili. Snad jen namátkou: Zcela zmanipulovaný obraz „uvěznění“ mistra Jana. Přetvoření mistra čtyř univerzit (Paříž, Heidelberg, Kolín nad Rýnem, Praha) Jeronýma Pražského v ukřičeného výtržníka a v podstatě pankáče. Opětovná (po Jiráskovi, Vávrovi a dalších) interpretace procesu jako víceméně hlavního tématu koncilu. Popření faktu, že už kolem roku 1408 se mistr Hus pustil do vysoké politické hry a vše poté bylo důsledkem toho. Maximální zamlžení tehdejší situace v katolické církvi a v Říši Římské a pokusů o nápravu jak ze strany představitelů kléru, tak světských vladařů.

A věc, která mne skutečně zhnusila, protože má samozřejmě vysoký dopad na chápání divákovo: ne, pane režisére, ne, paní scénáristko, Husovo „uvěznění“ probíhalo zcela jinak a opravdu jej netýrali jacísi světští ozbrojenci v kyrysech a drátěných kuklách, ti se totiž uvnitř klášterních zařízeních nevyskytovali. A opravdu ani Jeroným Pražský nevisel po zadržení na špagátu v mučírně. Když ono to ale tak hezky vypadá. A diváci si to užívají.

Osobně se domnívám, že autoři stvořili místo historického dramatu politické prohlášení. Oba to umí a už to také mnohokrát dříve učinili. Je mi vcelku jedno, že tak činili. Zde se ovšem dostali do roviny historické manipulace a fabrikace. Deklarovaná snaha dostat kauzu Hus do kontextu doby a dění v Evropě byla od počátku inscenace zlikvidována.

Domníval jsem se, snad na základě trailerů, doprovodných článků či rozhovorů s interprety i autory, že půjde o jakousi nápravu Vávry a předchozích. Má chyba, ba dokonce musím poznamenat, že místy Vávrův žák Svoboda použil učitelovy postupy a koncepci. Jak říká kantor ve filmu Marečku, podejte mi pero: „Tuček, Šlajs... Stejné chyby, stejné známky...“ Přeci vím, že umělecký přístup k dějinám končí nějakou tou fabrikací a manipulací vždy. Obvykle netuším proč, protože dějiny jsou plné tak úžasných příběhů, že jakýkoliv zásah do nich ve jménu živosti a akčnosti díla může být jen katastrofou či groteskou. Ale když chce někdo historii použít ke sdělení názoru na současnost, pak ano. Pak mu holt musí pomoci lež.

A tak ve mně zůstal po odvysílání hořký pocit. Z toho, jak autoři zneužili a znásilnili dějinná fakta. Z toho, jak se už pár minut po odvysílání mění historické povědomí diváků. Z toho, že se opět od mnoha lidí dozvím, že mé námitky jsou bezpředmětné, poněvadž „to přeci dávali v televizi“. A také z toho, že opět budu mít před vysíláním nějakého nového „historického“ dramatu velmi odůvodněnou obavu, že půjde o komedii. I z toho, že mi bude láno za pokus opravit v díle zpotvořené reálie, a zároveň z toho, že vlastně budou mít lající pravdu, protože je to zbytečné, marné a vlastně nikdy nekončící.

P.S. Poděkování hercům, protože ti byli velice dobří (však také uznávám, že pan Svoboda je režisér vynikající, především pak pro jeho umění vést herce na place). A lítost pro Petra Klimeše v roli pražského faráře Protivy. Byl skvělý, ale kvůli jeho vizáži a výkonu mu už budou asi vždy nabízet jen role hnusných a slizkých katolických kněží. A ještě poznámka – myslím, že natáčení si nejvíc užíval Jaroslav Achab Haidler v roli nenávistného Michala de Causis. Domnívám se, že v duchu řval smíchy. Víte proč?

P.P.S. Autor na vědomost dává, aby předešel obvyklým útokům čtenářů na téma „katolíci si zase vyskakují, i když nám (to miluji nejvíc, to „nám“, obvykle termín používají lidé, kteří jeho učení neznají, nikdy jej nečetli a věřícími nejsou) mistra Jana upálili“: Nejsem členem církve katolické, ale členem sboru Církve českobratrské evangelické, tedy denominace protestantské a částečně z učení mistra Husa vycházející. Kvůli tomu mne ale nesmí nechat chladným snaha předělat si historii k obrazu a potřebě někoho či něčeho!

Autor: Jakub Roth | pondělí 1.6.2015 9:33 | karma článku: 31.44 | přečteno: 4698x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 22.20 | Přečteno: 329 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.13 | Přečteno: 288 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.76 | Přečteno: 506 | Diskuse
Počet článků 152 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2032

Motorkář, monarchista, křesťan, modroknižník, vtipálek, čtenář, psavec, docent Gorkého university života. Evropský mischung slovanských, germánských, židovských a keltských genů. Syn, manžel, otec, strýc a jednou snad i dědeček. Odpůrce komunistů, nacistů a fašistů.

E-mail: Roth.J@seznam.cz

 

Seznam rubrik

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...